George Sand en de kunsten.

George Sand schreef een kort verhaal “La mare au Diable” waarvoor zij een korte inleiding schreef waarin ook de kunsten even aan bod kwamen. (ik heb haar komma- zetting aangehouden)

De volgende korte passage:

“Albrecht Dürer, Michelangelo, Holbein de jongere, Callot en Goya hebben krachtige commentaren over de misstanden van hun tijd gemaakt.
Het zijn onsterfelijke werken, historische paginas en werken van onbetwistbare waarde; we willen artiesten het recht om de wonden van de samenleving onder onze aandacht te brengen niet onthouden; maar is er niets anders te doen dan dat verhaal van onbegrijpelijke ongerechtigheid te tonen, waarvan talent en verbeelding een mode hebben gemaakt?
Houden wij niet méér van zachte , aantrekkelijke beelden dan van die van smeerlappen met een dramatisch effectbejag?

Welke missie heeft de kunst?
De zachtere beelden kunnen onderhoudend zijn en tot conversie en verandering leiden terwijl die andere ons bang maken, en angst geneest niet, maar maakt die juist sterker. De op zichzelfgerichtheid is niet heilzaam. We geloven dat de boodschap van de kunst een missie is van sentiment en liefde, dat ook de hedendaagse roman de gelijkenissen en allegoriën uit naïve tijden moet vervangen, en dat de artiest een grotere en meer poëtische taak heeft dan slechts wat voorzichtige maatregelen en verzoenende voorstellen op te werpen om de angst die de schilderijen oproepen wat te verzachten.
Zijn doel zou moeten zijn de onderwerpen van zijn bewondering geliefd te maken, en zonodig, zou ik hem geen verwijt maken als hij ze nog iets mooier maakte.

Kunst is geen studie van de échte werkelijkheid; het is een onderzoek naar de ideale waarheid; de Vicar of Wakefield was een nuttiger en heilzamer werk dan Le Paysan Perverti en les Liaisons Dangereuses.

Lezers, vergeef mij deze overpeinzingen en wilt ze accepteren bij wijze van inleiding. Er zullen niet meer overpeinzingen zijn in het verhaaltje dat ik nu ga vertellen, en het zal zo kort en eenvoudig zijn, dat ik behoefte had mij bij voorbaat te verontschuldigen,
waarbij ik u beken dat ik dacht aan verschrikkkelijke verhalen.
Het is vanwege een eenvoudige landarbeider dat ik me door deze uitwijding heb laten meeslepen. Het is juist de geschiedenis van een eenvoudige landarbeider die me de intentie gaf u te zeggen wat ik u dadelijk ga vertellen.” — George Sand _ 1845

Dan begint “La mare au Diable.

Les Miseres et les Mal-Heurs de la Guerre (Blatt 14): Das Rad. 1633

Albrecht Dürer , Hans Holbein de jongere, Callot, Goya

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.